sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Haussa hyvä olo

Useimmilla ihmisillä taitaa olla tavoitteena saada itselleen hyvä olo. Ainakaan minä en tunne ketään, joka tavoittelisi määrätietoisesti mahdollisimman huonoa oloa. Kummallista kuitenkin, että vaikka hyvän olon tavoite olisi tiedossa, tulee monesti tehtyä huonoja valintoja - nukuttua turhan vähän, tehtyä aivan liikaa töitä, murehdittua turhia asioita, jätettyä lenkit ja jumpat väliin, lohnattua sohvankulmassa, istuttua kaiket päivät kaikenlaisten ruutujen ääressä, kulutettua autonpenkkiä lyhyilläkin matkoilla, syötyä epäterveellistä ruokaa ja nautiskeltua liikaa herkkuja ja niin edelleen ja niin edelleen...

Viime kevään työkiireissä ja kovassa stressissä tajusin laiminlyöneeni koko talven ajan omaa hyvinvointiani. Kun vielä kesällä terveys ja kunto romahti keuhkokuumeen myötä nollapisteeseen, ymmärsin pysähtyä miettimään mitä oma hyvinvointi oikein tarkoittaakaan. Lähdin tavoittelemaan hyvää oloa. Make the life worth living!
Yksi iso askel parempaan oloon harpattiin, kun myin oman autoni pois ja ostin samaan aikaan läheiselle kuntosalille salikortin. Olin aiemmin hypännyt autonrattiin pienenkin matkan vuoksi ja hyötyliikkuminen loisti poissaolollaan. Autonmyynnin myötä kaivoin polkupyöräni esiin ja hoidan lyhyet asiointimatkat kauppaan ja kuntosalille omalla kylällä lihasvoimin. Kaupunkiasioinnit ja työmatkat hoidan linja-autoillen. Linja-autoilun mainio puoli on parkkipaikkaongelman ratkeaminen sekä se, että kävelyä tulee pysäkiltä kohteeseen liikkuessa reilusti enemmän kuin jos ajaisi autolla ovelta ovelle.





Toinen suuri parantava vaikutus omalle hyvälle ololle on ollut lisäämälläni liikunnalla. Kuntosalin lisäksi olen patistanut itseäni silloin tällöin sauvakävelylle ja ryhtynyt myös viikoittain käymään aamu-uinnilla ennen työpäivän alkua. Täytyy myöntää, että liikuntatuokiot eivät helpolla kalenteriin istu, vaan niiden eteen täytyy tehdä jatkuvasti järjestelyjä. Treenin jälkeinen hyvä olo kuitenkin palkitsee ruhtinaallisesti. Tykkään erityisesti aamu-uinnista -silloin altaassa on melko rauhallista, saa hyvän herätyksen ja alun työpäivään, ja kun heti aamusta on sporttaillut, ei illalla iske ahdistus kun ei työpäivän jälkeen meinaakaan ehtiä kuntoilemaan.
Kun on lisännyt viikkoihinsa hieman liikuntaa, myös uni maistuu aiempaa paremmin. Ja ruoka. Ja nimenomaan kunnon ruoka! Onnekseni olen saanut katkaistua pelkällä suklaalla ja muilla epäterveellisillä sössöillä elämisen. Kun päivittäinen sokerimäärä jää alhaisemmaksi, myös olo tuntuu "selkeämmältä". Ostamani tehosekoitin on osoittautunut todella mainioksi ja olen aivan koukussa smoothieihin. Rahkaa, mehukeittoa, marjoja.. NAM!
Seuraavaksi joudun haastamaan itseäni ruuanlaitossa. Olen kurja kokki ja inhoan arkiruuanlaittoa. Itse mieluiten nauttisin vain hyviä salaatteja iltaruuaksi, mutta urheileva Kuopus tarvitsee päivittäin pari lämmintä ateriaa vielä kouluruuankin lisäksi ja ruokaa meillä siis kuluu melkoisella syötöllä.
Tällaisella salaatilla ja Kolmen tähden kodin Marikan tortillalasagnella odottelin Kuopusta kotiutuvaksi pelireissusta viime sunnuntaina :)




Ruuanlaiton lisäksi pitää edelleen työstää taipumusta asioista murehtimiseen ja töihin uppoamiseen. Mitalia ei tässä nykyelämässä jaeta, vaikka miten puskisit töitä. Tai vaikka jaettaisiin, niin mitä sillä on merkitystä, jos elämäsi kenties lyhenee stressin pyörteissä ja vaikkapa kuukahdat työpöytäsi ääreen. Se ei ole sen arvoista.
Ja ystävät ja kaikki ihanat iloiset hetket.. Niitä pitää elämään ripotella jatkuvasti, jotta arkeen tulee välillä vähän juhlahetkiä <3 Ensi viikolle onkin jo buukattu eräs mukava tapaaminen, taidan kertoa siitä sitten myös teillekin!

Mukavaa uutta viikkoa, ihanaa lomaa niille, jotka viettävät syyslomaa!

16 kommenttia:

  1. Totta puhut !
    Ensiviikolla on 3pv.n loma viikonlopun lisäksi. Mutta s-lomilla on mennyt useampi viikko, joten en ole niin ryytynyt töitten vuoksi.
    Kaikenlaista kränää lonkkien ja nyt varsinkin polven kanssa. Ei kuitenkaan onneksi nivelrikkoa...vielä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oivoi, nivelkivut ovat kyllä viheliäisiä, hankaloittavat niin liikkumista :(
      Mukavaa lomailua, toivottavasti jalat herkeävät vihoittelemasta!

      Poista
  2. Kuulostaa hyvältä Eija, uudet suunnat parempaan ovat itse kullekin tervetulleita. :) Tsemppiä elämänlaadun parantamiseen, se jos mikä on palkitsevaa. <3

    Mukavaa uutta viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jenni, iloista ja reipasta viikkoa sinnekin! :)

      Poista
  3. Olipa kiva pöllökoru ja söpöinen pöllö, erilainen. Väri minulle mieluinen ja tuota olisi helppo pitää.

    Mieluista on varmaan kuopuksen tulla noin herkulliseen ja kauniiseen pöytään.
    Salilla sitä yritetään täälläkin käydä. Olisi voinut senkin ottaa ohjelmaan, ettei tarvitse pakon sanelemana sitä tehdä. Terveysongelmat ja kilojen karistus, siinäpä pari motivaation lähdettä liikuntaan.

    Täytyy vain olla armollinen itselleen ja huomata hyvät muutokset joita on tullut jo tehtyä. Niistä lähdetään ja mennyttä ei muistella.

    Tsemppiä harjoituksiin edelleenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos pöllö miellytti sun silmää :)
      Sulla varmaan liikettä on siellä riittämiin, kun oot ihan melkein ammattilaiseksi ruvennut :D

      Poista
  4. Hyvän olon tavoittelu on todellakin elämässä tärkeää, ehkäpä yksi tärkeimmistä asioista:) Mun pitäis kanssa kiinnittää enemmän huomiota liikunnan lisäämiseen ja herkuttelun vähentämiseen! Perhe, ystävät ja mukavat tapaamiset, parhautta♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti liike ja herkuttelun vähennys auttaa, tulee kyllä niin paljon parempi olo! Nähdään :)

      Poista
  5. Hyvä hyvä!! Täälläkin tavoitteena nimenomaan hyvä ja virkeä olo, ei fitness-kroppa, nälkäkuuri tai kieltoja täynnä oleva elämä. Tavoitteena on liikkua säännöllisesti 3-5 kertaa viikossa, koska siitä TODELLAKIN tulee hyvä olo ja saa lisää virtaa. Ja samalla kun liikuntapuoli on hoidettu niin ruokavalio järkevöityy kuin itsestään. Tsemppiä sulle ja kaikille muille elämäntaparemontoijille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta kirjoitit, kun liikkuu enemmän tulee ruokailuja mietittyä ihan luonnostaan tarkemmin. Ja mitä "kypsemmäksi" naiseksi kasvaa, on liikunnankin päämääränä oikein hyvä olo eikä vain painonpudotus tai ulkonäkö :)
      Tsemppiä myös sun ponnistuksiin ♥

      Poista
  6. Hyvä postaus,täynnä asiaa <3
    Tsemppiä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olitkin monesti mielessä tätä kirjoitellessani :)

      Poista
    2. Jännä ;)
      Terveyttä kannattaakin vaalia kaikin keinoin <3

      Poista
    3. Juu-u, paljon siihen voi vaikuttaa itse :)

      Poista
  7. Ihana, inspiroiva postaus! Nyt mäkin (ihan kohta alan) sen paljon terveellisemmän ruokavalion:D Turhista murheista täytyy myös yrittää pois ja aika hyvin oonkin siinä onnistunut! Muakaan ei paljon työelämän mitalit nappaa, oli ne kultaisia tai ihan mitä vaan. Äläpä muutes unohda kunnon yöunia! Musta on tullut ihan unifriikki, ihana herätä aamu viideltä pirteenä töihin kunnon yöunien jälkeen!

    Kivaa loppuviikkoa<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeassa olet, nukkuminen on ihan pop!Ja virkeänä herääminen fantsua ;) aamun koiralenkki viimeistelee mukavasti herätyksen!

      Poista

Ihanaa, jos jätät jälkeesi pienen kommentin tai viestin!

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.